Påväg till USA (?)

I brist på annat att göra (eller orka göra... :P) tänkte jag starta en blogg. Det egentliga syftet bakom detta skulle nog vara att jag själv har haft det svårt att hitta nån bra blogg där man kan läsa personliga berättelser om hur man tar sig till USA för att plugga. Hösten 2010 drar jag över till det stora landet i väst för att plugga och spela fotboll; jag tänkte att om nån i min närhet någonsin får samma idé så kan kanske något av det jag skriver här komma till nytta! Jag tänkte också att det kan vara kul att testa att blogga, då jag har många vänner som gör det.
Just nu har jag kommit så pass långt i processen att jag förhandlar kring stipendier med olika skolor. Om ungefär en och en halv vecka kommer jag veta vart jag kommer spendera mina nästa fyra akademiska år. Jag har fått erbjudanden från fyra skolor och väntar på svar från två till. Skriver mer om den processen när det är klart!

För att komma till det stegen jag befinner mig på idag har jag tagit hjälp av ett företag som heter Bluechip Sports and Education, som under de senaste 18 åren har hjälpt idrottare från Norden till college och universitet i USA. De hjälper mig med allt! Det första steget var att filma mig i spel och på träning; vilket min kära bror hjälpte mig med. När filmen var upplagd på Youtube så skickade Emil (min kontaktperson på Bluechip) länken till olika coacher på skolor som skulle passa mig. Efter bara några dagar började mailen komma in och en första kontakt med olika skolor var gjord.

Efter några veckors mailkontakt med coacherna var det dags att börja fylla i ansökningarna. Det kan låta simpelt, men ansökningarna utgör en helt ny vetenskap! Om vi säger såhär; skolorna vill veta allt du vet om dig själv och lite till... I det läget var jag mycket nöjd med att jag valde att ta hjälp från Bluechip och Emil. Jag skickade långa listor med frågor om ansökningarna ett antal gånger, och en tålmodig Emil hjälpte mig hela vägen.

I början av november var det dags för de två stora proven; SAT och TOEFL. SAT är det amerikanska högskoleprovet, där man testas i 10 olika delar. Dessa delar är uppdelade på uppsats, läsförståelse i olika former, matematik och skrivning (revidering av meningar och givna uppsatser). Pressen var hög då jag var tvungen att få minst 820 poäng av 1 600 på matematik och läsförståelse för att få spelarlicens i NCAA (collegeidrottsserie). Jag har aldrig skrivit ett mer påfrestande prov någonsin, då jag var på testcentret i ca 5 timmar. Allt gick bra och jag fick 1 140 poäng på matematik och läsförståelse (1 680 poäng med skriva). TOEFL (Test Of English as a Foreign Language) testade bara engelska genom uppsatsskrivning, läs- och hörförståelse. Testet var lättare än SAT men jag har fortfarande inte fått mitt resultat.

När skolorna och coacherna hade fått mina resultat och all information de kunde få från ansökningarna så började processen med stipendieerbjudanden. Just nu har jag tillräckligt bra erbjudanden att jag vet att jag kommer ha råd med att åka till USA för att plugga, men vart jag hamnar och de slutgiltiga stipendierna kommer inte vara klart riktigt än.

Här är jag idag; förhoppningsvis vet jag mer om ett par veckor! :D

Emma


Kommentarer
Postat av: Johan Ekhagen

Jaaaaa va bra. toppen. kommer följa varje lite rad du skriver. go go go puss puss puss :)

2010-01-13 @ 15:00:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0